- Postat
- Autor Paula Petcu, psiholog
- Categorie Cabinet psihologic
- Favorite 0 likes
- Vizualizare 602 vizualizari
Comunicarea este o componenta fundamentala a relatiilor interumane, fie ca ne gandim la sfera profesionla sau la cea personala.
Comunicarea profesionala se refera la transmiterea informatiei, folosind orice canal de comunicatie (scris, oral, mijloace electronice etc), in contextul unei activitati profesionale. Majoritatea problemelor dintr-o organizatie apar ca urmare a unei comunicari deficiente. O buna comunicare la nivelul echipei ajuta la construirea unei relatii de munca pozitive, astfel incat echipa sa lucreze mai eficient si mai productiv impreuna.
A fi un bun ascultator este unul din cele mai bune moduri de a fi un bun comunicator si, in acelasi timp, dificil de realizat. Cand are loc o comunicare fata in fata, limbajul corpului, contactul vizual, gesturile si tonul vocii vin sa coloreze si sa completeze mesajul transmis. Pentru o buna comunicare si stabilirea unor relatii interumane sanatoase, ne sunt de ajutor cateva “ingrediente” cum ar fi respectul, empatia, prietenia, claritatea in transmiterea mesajului, increderea si deschierea catre ceea ce iti comunica persoana din fata ta.
Iata cateva aspecte care ne ajuta sa recunoastem capcanele si neintelegerile cele mai frecvente in comunicare, utile pentru a reusi sa evitam o comunicare defectuoasa, sa refuzam sa o alimentam, in orice incercare de comunicare:
- Sa incepem comunicarea cu un repros sau o intrebare care are ca scop sa-l puna in dificultate pe celalalt
Sper ca n-ai uitat sa…..?
La ultima discutie despre X nu pareai interesat/interesata de ceea ce iti spuneam. Putin ti-a pasat ca…..
- Sa denigram pe cineva, care nu este prezent, sa alimentam suspiciuni despre acea persoana, ajuntandu-ne de o a treia persoana
Cred ca esti de acord cu mine, X este incompetent, nu este capabil sa….
- Vorbind despre o problema la modul general, sa o amplificam, sa dramatizam, fara a spune ce simtim noi in legatura cu aceasta. Sau sa formulam judecati de valoare in privinta unei alte persoane, in legatura cu ceea ce face, spune, simte, gandeste sau cu privire la comportamentul persoanei
Nu stiu daca iti dai seama ce s-ar fi putut intampla pentru ca ai uitat robinetul deschis. Apa putea sa ajunga pana la parter si noi trebuia sa platim reparatiile pentru toti vecinii!
- Sa le atribuim celorlati intentii negative
Stiu sigur ca X se gandeaste ca sunt prost!
Pentru ca ultima data am avut opinii diferite, si-a aschimbat atitudinea fata de mine. Sigur se gandeste cum sa se razbune!
-
Sa tinem cu orice pret sa avem dreptate, sa ne plasam in pozitia atotstiutorului
Faci lucrul x asa cum spun eu, pentru ca stiu mai bine!
Cele cateva exemple de mai sunt sunt, de fapt, arme anticomunicare, instrumente extrem de “utile” in sabotarea relatiilor si in blocarea comunicarii, fie ca sunt relatii profesionale sau personale. Sunt bariere de comunicare ce duc la deteriorarea relatiilor.
Ceea ce comunicam prin limbajul verbal nu este retinut, pentru multa vreme, de interlocutor. In schimb, isi va aminti foarte clar ce a simtit in legatura cu interactiunea dintre noi. Aspecte ce tin de limbajul nonverbal si cuvintele folosite vor produce emotii. Aceste emotii vor determina modul in care interlocutorul isi va aminti de noi.